-
Gyerekek, fel kell mennem az igazgató bácsihoz.
Lehet, hogy az egész óra elmarad. Ági,
te vagy a hetes, vigyázz, hogy ne zavarjátok a
szomszéd osztályokban a
tanítást. - kezdte Éva
néni, amikor belépett az osztályba,
majd hozzátette: - A
fogalmazásórán a tartalomra adott
osztályzatomat módosítom
ötösre. Gondoljátok át ti is!
Énekórára biztos visszaérek.
Ági kiült a
tanári asztalhoz.
- Csend legyen!
Javasolni akarok valamit!
Az
osztályban a fû
növésének a
zaját is meg lehetett volna hallani, ha lett volna bent
fû.
- Figyeljetek! -
mondta Ági. - Ez a hét
szokatlan dolgokkal
kezdõdött. Most, hogy van egy
óránk, meg
kellene beszélnünk. Ahogy
észrevettétek, a
fõszereplõ Rozi volt tegnap is,
ma is. Azt javaslom, hogy jöjjön ki, és
mondja el nekünk, mi is történt.
-
Inkább maradnék a helyemen -
szólt Rozi. - Eleget
ácsorogtam az órán is,
és a szünetben is. Különben is,
nem vagyok én szónok!
- Az intõ
után behívott magához az
igazgató bácsi, és azt mondta:
"Elutasítom Éva néni
lemondását, ha te
felelõsséget
vállalsz az osztályért, és
gondoskodsz arról, hogy úgy tanuljatok, ahogy az
nektek a legjobb. Éva néni azt a feladatot kapja,
hogy úgy tanítson, ahogy ti kéritek."
Ezt eddig nem volt idõm elmondani nektek. Egész
hétvégén azon gondolkodtam, hogy
gondoskodjak én arról, hogy úgy
tanuljunk, ahogy nekünk a legjobb.
Hétfõn
kipróbáltam a kérdezést.
Nekem tetszett, hogy nem csak unalmas magyarázatot hallok,
hanem arra kapok választ, ami érdekel, persze, az
óra témáján belül.
Ma reggel azt mondtátok, nektek is tetszett. Ez nem
jelentheti azt, hogy állandóan én
fogom törni a fejem, mit kérdezzek. Azt
kérem tõletek, hogy ti is gondolkodjatok
kérdéseken. Esetleg meg lehet nézni
elõre a tankönyvben, mirõl lesz
szó, és
mit érdemes kérdezni. Nem azért
járunk suliba, mert kötelezõ.
Szükségünk van arra a tudásra,
amit itt kapunk.
Hogy kitõl kapjuk, az egy másik
kérdés. Vannak
közöttünk jobb és rosszabb
tanulók. A rosszabbaknak, mondjuk inkább
gyengébbeknek találta ki Andi a
Hármasok Klubját, amibe sokan már
feliratkoztak közületek. Mit tudtatok
róla? Ami a levélben volt: "Szeretnénk
egy olyan Klubot csinálni, ahol mindenki kérhet
és kaphat segítséget abban a
tananyagban, amit nem ért, és mindenki
segíthet annak, aki kéri, abban, amit viszont
õ
ért jobban." A múlt héten azt
vettük észre, hogy attól, hogy valaki
nem tud valamit, más témában, vagy
tantárgyban még lehet jó. A Klubban
mondjuk én kérek segítséget
az szorzásnál, ugyanakkor segítek
másnak a versnél. Lehet, hogy éppen
annak, aki nekem segített.
A kitûnõ tanulókat nem
hívtuk, és ezért ne haragudjatok
ránk! Tudjátok, egészen más
az, ha adok is és kapok is segítséget.
Ha csak kapnék, nem lenne mire büszkének
lennem. Ha állandóan egy
kitûnõ
magyarázna nekem, talán meg sem
érteném, olyan lenne, mint amikor a
tanító néni magyaráz. A
másik hármas jobban megérti az
én gondomat, mert, ha más
témában is, de õ is
átélte.
Jobban is tud így segíteni. Tehát, az
alapszabály, hogy mindenki kapjon és adjon
segítséget. Nem lesznek
állandó párok, mert más
és más dolgokat nem értünk,
mindig más fog tudni segíteni. Majd
csinálunk egy
hirdetõ-újságot, amiben
mindenki leírja, miben kér és
kínál segítséget aznap. Ezt
majd Andi fogja csinálni,
és körbe fog
menni.
Mi legyen a
kitûnõkkel?
Két
dologra gondolok. Észrevettem, hogy bizonyos
témákban idõnként
többet
tudtok, mint Éva néni. Mint
hallottátok, Éva néni feladata, hogy a
kérésünk szerint tanítson. Ha
valamelyiktök úgy gondolja, hogy
szívesen elmondaná az éppen
következõ témát,
miért ne
mondaná el õ. A tanító
néni
munkáját könnyítjük
meg. Talán érdekesebb lesz, vannak
emlékeitek, élményeitek a
témával kapcsolatban, változatosabb
lesz. Lehet, hogy többet tanulunk belõle, mintha
egy felnõtt
mondja. Vannak, akik szívesen hozzák kellemetlen
helyzetbe a tanárt, azzal, hogy olyasmit
kérdeznek, amire nem készült fel, nem
tud. Ha elfogadjátok a javaslataimat erre nem lesz
szükség. Egy vállalt
magyarázat, vagy
kiegészítés hasznosabb az
osztálynak, mint az
idõhúzás.
Többen
beszélgettünk a felelésrõl.
Sok minden
nem tetszett. A mai kihívásom, és a
közös játékunk
rögtönzésre
kényszerített. Nagyon élvezetes volt
együtt játszani Andival és Pötyivel. Sokkal jobb, mint -
ahogy Tomi mondta - egy lakatlan
szigeten egyedül élõként
kínlódni. Legközelebb, ha
vásárolni megyek, tudom, mire kell odafigyelnem.
Azt hiszem, az a jó tanulás, ha
érdekes, vagy hasznos, amit meg kell tanulni. A
felelésnél miért kell egyedül
lenni? Olyan kiszolgáltatott az ember.
Biztos lehet sok
mindent közösen csinálni. No, itt
gondoltam másodszor a kitûnõkre. Be
kellene vezetni
"hivatalosan" a súgást. Ha az egyik
órán megtudjuk, hogy mi a
következõn a
felelés témája, a
kitûnõk
felkészíthetnének bennünket.
Ez nekik is jó lenne. Hallottam, hogy a régi
Oroszországban volt 12 éves egyetemista is. Mert
tehetséges volt. Nem hiszem, hogy jól
érezte magát a nagyok között.
Nem hiszem, hogy az a jó, ha a gyerekkor
versenyfutással telik el, és nincsenek az
embernek barátai,
játszópajtásai. Viszont, azt el tudom
képzelni, mennyire hasznos lehet, ha együtt
tanulva, a kitûnõk köztünk
vannak,
megosztják velünk tudásukat,
sõt a
felelésre - hadd mondjam inkább
szereplésnek - õk
készítenek fel
minket. Persze, ha van kedvük hozzá! De tudom, hogy
egyszer anyukám mennyit kínlódott
velem valami megérttetésével, biztos
vagyok benne, jobban megértette az anyagot, amit a fejembe
kellett vernie, mintha csak a saját
felkészüléséhez tanulja.
Keressünk egy példát A
következõ óra ének lesz.
Tanultunk egy
magyar népdalt, a "Kis kece lányom"-at,
nyilván azt kell majd elõadni a
felelõnek. Ki gondolja, hogy
rá kerülhet a sor? Józsi, Julcsi,
Vera? Van valaki, aki zenével, énekkel
külön is foglalkozik? Jancsi és Panni.
OKÉ. Hogyan tudnátok ketten elképzelni
a közös felelést?
Beszéljétek meg!
-
Természetesen, vagy kánonban, vagy két
szólamban lehetne elõadni - mondta Jancsi.
Próbáljátok
ki, melyik lenne a jobb Józsiékkal,
hátul a sarokban, utána 10 perc múlva
tartanánk egy próbát. -
javasolta Rozi.
Ági feltette a
kérdést: - Eddig jó volt,
amit Rozi mondott? Tudjátok,
osztályzás az öt ujjatokkal, Egy,
kettõ,
hááárom.
A
többség ötöst mutatott, de volt
néhány hármas, sõt egy
egyes is.
Ági azt mondta: - Nagyon
fontos, hogy tudjuk, mi az, amin
változtatni kell. Ezért kérem, hogy
aki hármast adott, vagy egyest, mondja el, miért
így osztályozott!
Laci! Te
adtál egyest. Nem baj, de légy szíves,
mondd el, miért!
- Ez az
egész marhaság! - mondta Laci. A
tanító néni azt csinálja,
amit kell, minek változtatni?
- Mire gondolsz
pontosabban? Na várj, segítek. Rozi
beszélt a kérdésekrõl,
Hármasok Klubjáról, a
kitûnõk
elõadásairól, a "hivatalos
súgás"-ról és a
közös szereplésrõl.
Ebbõl az öt
témakörbõl melyik miért nem
tetszik?
- Jó,
nézzük egyenként! A
kérdezés. Mindenkit más
érdekel. Ha mindenki kérdez, elhúzzuk
az idõt, nem tudunk végezni az aznapi anyaggal.
- Laci!
Szerinted mit jelent az, hogy végezni az aznapi anyaggal?
Azt, hogy el legyen mondva, vagy azt, hogy mindenki megértse?
- Jó,
megadom magam. De a Hármasok Klubja tényleg
értelmetlen. Ki hallott már olyat, hogy az egyik
gyenge tanítja a másikat?
- Én,
- szólt közbe Andi. - A dolgozat
elõtti
szünetben beszélgettünk arról,
hogy mennyire félünk, mert van amit nem
értünk. Egy ember volt, Rozi, aki meghallotta, hogy
én mitõl félek, és elkezdte
nekem
magyarázni. Vele még vitatkozni is lehetett, mert
nem felnõtt, nem kitûnõ
tanuló. Igaz, hogy
kiderült, hogy neki volt igaza. De erre én, a vita
alatt rájöttem. Amikor Julcsi is elmondta, hogy mit
nem ért, én magyaráztam el neki, mert
azzal viszont én voltam tisztában. A dolgozatunk
Julcsinak is, meg nekem is ötös lett. De
egyébként a Klub önkéntes.
Nem kell benne részt venni. Ha kérsz
segítséget, kapsz, ha van, aki
vállalja. Ha te tudsz, értesz olyat, amit
más nem, te segítesz. Majd meglátjuk.
Veszíteni nem lehet vele.
- Akkor a
kitûnõk elõadásai.
Miért jobb, mintha a
tanító néni mondja el? - folytatta
Laci - Csak az idõt pocsékoljuk vele.
- Majd
én elmondom! - Oszi szólt közbe, a
Professzor. Így nevezték a gyerekek, mert
fölényes volt, lenézte a nála
butábbakat. - Tudjátok, hogy az én
apukám egy kutató intézet
igazgatója? Hogy én 4 éves koromban
már megtanultam olvasni? Hogy
esténként a saját
számítógépemen
nézegetem az Internetet? Rengeteg
mesélnivaló gyûlik össze a
fejemben
akármelyik témáról, amit
itt a suliban tanulunk. És nincs kinek elmondani. Azt
gondoljátok, hogy nagyképû vagyok? Nem,
csak
szeretném elmondani azt a sok érdekeset, amit
megismertem. Nem dicsekvésbõl, hanem mert
kár
magamban tartani, tudva, hogy ezeket még Éva
néni sem ismeri. Szerintem jó Rozi
ötlete. Én szívesen
beszélnék arról, amit megtudtam az
egyes tananyagokon felül. Tudjátok ez nekem is
hasznos lenne. Most olyan a fejem, mint egy nagy
krumpliszsák. Minden ömlesztve van benne. Ha
mondjuk környezetórára kell
felkészülnöm,
kiselõadást
tartani, arra készülnöm kell,
válogatni, hozzánézni, megfogalmazni.
Rendet csinálhatok a fejemben. Engem
fõleg a
természet érdekel. De szívesen
hallanék mástól a
mûvészetekrõl, a matekról.
- Jó,
de a súgás mégsem szép
dolog. - mondta Laci.
-
Súgás mindig is volt és lesz is. Nem
tisztességesebb, ha ezt a felelésre
felkészüléskor csináljuk? -
kérdezte Ági - Fõleg, ha ez nem
kötelezõ, hanem önkéntes.
- De a
közös szereplést nem tudod
megvédeni! - mondta Laci - A tanító
néni arra kíváncsi, hogy te mit tudsz,
nem arra, amit ti együtt csináltok,
ráadásul elõre
felkészítve.
- És
akkor megtudja, ha kint hebegek-habogok egyedül a
táblánál? Ha nem vagyok
képes elmondani? - kérdezte Tomi - Ha
beszélgetünk, egymásnak
magyarázunk, eljátszunk egy helyzetet, akkor
lehet, hogy többet megtud arról, hogy
értjük-e a lényeget. Ez nem
színház, ahol bemagolunk egy szerepet, tudjuk, mi
a végszó, mit kell nekünk mondani.
Külön-külön
készülünk, más-más
súgókkal, vagy azok nélkül,
és a helyszínen jönnek olyan
érvek, vélemények, amire meg kell
tudni felelni. Mi, biztos, hogy jobban megtanuljuk a leckét.
És ez a fontos.
- De akkor
egyáltalán minek a tanító
néni? - fakadt ki Laci - A kitûnõk
elõadnak, a
gyengék egymást segítik, a
szereplõk
egymással beszélgetnek. Mi lesz a
tanító néni
tekintélyével, fõleg, hogy
még van
mondanivalója Rozinak az
osztályozással kapcsolatban is.
- A
tanító néni azért van, hogy
segítsen. Egyetemet végzett, ez a
szakmája. Az anyagot tudja, ha
kérdésetek van, tud válaszolni,
rá tudja irányítani a figyelmet a
fontos részekre. A szereplések
témáját legalább a tananyag
szempontjából õ mondja meg.
Ajánl a
felkészüléshez könyveket. Ad
házi feladatot az otthoni gyakorláshoz. El tud
vinni benneteket kirándulásra,
múzeumba, ahová felnõtt
nélkül nem mehettek. - válaszolt ... az
igazgató bácsi, akit senki sem látott
bejönni, annyira lekötötte az
osztályt a vita.
A gyerekek
felpattantak.
-
Üljetek csak vissza! Kíváncsi voltam
erre az osztályra, látogatóba
jöttem. Az egész iskola rólatok
beszél. Most menjetek ki ugrándozzatok a
szünetben az udvaron, az
énekórátokat megnézem.
Rozi szeme
rögtön megkereste a hátsó
sarokban a halkan sustorgó kis csoportot.
Odament
hozzájuk: - Panni, rendben lesz minden?
- Nyugi, nyugi.
A szünet még kell nekünk, de
már alakul.