Letelt
a 3 hét, amit gondolkodásra
kért Rozi
az igazgató bácsitól.
Hárman
ültek az irodában, az igazgató
bácsi, Éva néni és Rozi.
- No, Rozi,
döntöttél? - kérdezte az
igazgató bácsi.
- Nem tetszett
meggondolni magát?
- Én,
nem, bár van bennem egy kis idegesség. - vallotta
be az igazgató bácsi. - Ahogy terjed a
próbálkozásaid sikereinek
híre az iskolában, fantasztikus. Már a
felsõsök is mondogatják, hogy
szeretnének felelés helyett szerepelni,
és közösen osztályozni.
Egyelõre nehezen tudom elképzelni, hogyan lehet a
szereplést megoldani egyes
tantárgyaknál. Mondanál
néhány példát?
- Milyen
órára? - kérdezte Rozi szorongva.
-
Például olvasásra. Hogy lehet
együtt olvasni, vagy verset mondani?
-
Anyukám mesélte, hogy volt egy
beszélgetés egy híres
szinésszel a TV-ben, aminek a végén
elszavalta az "Anyám tyúkjá"-t. Mi is
tanultuk. A színész az utolsó sort,
"Anyám egyetlen jószága"
másképp mondta, mint mi, az
órán tanultuk. Elmondta, hogy a
jószág nem a kutya, hanem a tyúk.
Úgy látszik, vannak olyan szövegek,
amiket lehet másképpen is érteni. Ez
lehet az olvasásnál két
szereplõ.
Beszéljék meg, melyikük hogy
érti!
- A
királynõt megölni nem kell
félnetek
jó lesz. - morogta az igazgató bácsi.
- Nem
értem. - mondta Rozi.
- Az a
kérdés, hova teszed a vesszõt.
Mást
jelent, ha így mondod: A királynõt
megölni nem kell, félnetek jó lesz!
És mást, ha így: A
királynõt megölni, nem kell
félnetek,
jó lesz! Jó a példád.
És a matek?
- Azt tanultuk,
hogy a megoldást vissza kell ellenõrizni. Ezt
csinálhatja más is. Ha valami nem stimmel,
megvitatják, közösen keresik a
hibát.
- Igazad van.
Van még néhány
kérdésem, de azokat valamelyik felsõ
tagozatosnak
fogom feltenni. Éva néninek nagyon tetszenek az
újításaid.
-
Bocsánatot kérek, de ezek nem az én
újításaim! - szólt
közbe Rozi. - Mindent a gyerekekkel
együtt
találtunk ki. Ezért nem tudok én
egyedül dönteni. Az volna jó, ha meg
tetszene kérdezni az osztályt.
- Éva
néni, mit szól hozzá? -
kérdezte az igazgató bácsi a
tanító nénit.
- Két
dolog biztos! Rozi kezdte a
változtatásokat,
és igaza van, hogy az egész osztály
döntése kell. Ehhez én is
ragaszkodnék, mert nem csak Rozit kell tanítanom.
- Megadom magam!
De egyhez ragaszkodom: Továbbra is veled
szeretnék majd beszélgetni. Éva
nénit, meg arra kérem, hogy gondoljon a
többi osztályra is. és valahogy
készüljön fel a tantestület
tájékoztatására!
-
Örömmel megteszem, mert 10 éve nem voltak
ilyen élvezetes óráim. - mondta
Éva néni.
- Akkor most
fogja meg ennek a papírnak a másik
végét, és tépjük
el együtt! - nyújtott oda egy lapot az
igazgató bácsi Éva néninek.
- Ez milyen
papír? - kérdezte Rozi.
- Éva
néni felmondólevele.
- Akkor van egy
megbízatásom. Két kézzel
nekem is segítenem kell széttépni.
- Ezt nem
értem! - mondta zavartan az igazgató
bácsi.
- Nem baj, ez
belsõ ügyünk az osztállyal -
válaszolt Éva néni. - Mondd
meg Rozi
az illetõknek, hogy nagyon
köszönöm!
Ezután
négy kéz megfogta a papír 4
sarkát, és nagy
egyetértéssel négy felé
tépték. A darabokból Rozi kettõt, az
igazgató bácsi és Éva
néni egyet-egyet elrakott a zsebébe.
- Ezt a
másik papírt Éva néni,
magának adom. Vendéget vihet magával.
-
Megkérdezhetem, hogy mi az? -
kíváncsiskodott Rozi.
-
Meghívó
Békéscsabára, a "Pedagógiai
módszerek szakvására"
címû
rendezvényre, ami két hét
múlva szombat-vasárnap lesz. - olvasta a
tanító néni, majd
megkérdezte - Rozi
ráérnél
akkor?