For the World!



43. fejezet
De mi lesz a tanulással?!


Ezzel a kérdéssel állított be Éva néni az osztályba a következõ csengetéskor. - Tudjátok a környezet óra nagyon tetszett nekem. A témaválasztás, a szereplés kifogástalan volt, nagyon sok, engem is izgató kérdésre választ kaptam. A többi felnõtt is tanulhatna belõle. De, hát ez mégsem mehet így tovább. Belekezdtetek egy nagy munkába, és emiatt nem tudtok tanulni. Fáradtak vagytok. Még két és fél hét van az év végéig. Sokaknak kellene még jegyet szereznie, hogy az osztályozó konferencián  le lehessen zárni a bizonyítványát. Van valami ötletetek?

- Én már gondolkodtam rajta. - állt fel Andi. - Szerintem megoldható. Mától kezdve három gyereknek van komoly munkája, amit nem biztos, hogy át tudnak adni másnak. Ez Tomi, Piri és Pötyi. Nekik is jövõ hét pénteken végezniük kell, mert szombaton már kezdõdik a békéscsabai gyûlés. A következõ héten, még gyûjthetnek jegyet.

Mi többiek a parlagfû-szedéssel leszünk elfoglalva, de ehhez nem kell mindenki. Nagyjából mindenki tudja, hogy melyik tantárgyból bizonytalan a záró osztályzata.  Ha meg tetszene mondani, hogy hány osztályzat kell ahhoz, hogy elég legyen eldönteni, ki hányast kapjon, mindenki meg tudná nézni, hogy kell-e neki még jegyet szereznie. Az utóbbi idõben mi jelentkeztünk szereplésre, és azok, akik tudták, hogy õk lesznek soron. Ezt így is meg tudjuk nézni, és akinek kell még jegy, az fel fog készülni a szereplésre, nem jön parlagfû-gyûjtésre.

Mi is fontosnak tartjuk a bizonyítványunkat. Ez az egész változtatás, hogy most élvezzük az órákat, semmit sem ér, ha  közben az osztály átlaga romlik. Szóval, kellene tudnunk, hogy hány jegy kell.

- Amit mondasz, tetszik. - mondta Éva néni. - Amit kérsz, olyan nincs. Ha a jegyeket összeadom, és elosztom a jegyek számával, akkor tudom eldönteni, hogy mennyi az átlag.
- Bocsánat! - szólt közbe Vera. - Most matek óra van. Nem lehet ez egy jó szereplési téma?
- Hogy gondolod ezt, Vera? - kérdezte Pityu.
- Egyszerû! Kimegyünk a táblához például mi ketten. Felírjuk az intõkönyvünkbõl, hogy matekból milyen osztályzataink vannak. Utána mindketten eljátsszuk, amit a tanító néni mondott, és elmondjuk, kell-e a másiknak felelnie még, vagy nem.
- Én benne vagyok! - mondta Pityu.
- Én is, - szólt Éva néni. - De azért egy dolgot még hozzátennék. Meg szoktam nézni a félévi osztályzatot is.
- Akkor Pityu, hozd ki az intõkönyvedet, én is kiviszem. - mondta Vera.

Kimentek mindketten a táblához. - Most felírjuk, hogy milyen jegyeink vannak matekból, a második félévben.

Veránál ez volt a táblán: 3, 4, 5, 2, 5.
Pityunál: 3, 3, 4, 5.
- Akkor megnézzük, hányasok voltunk félévkor, Én hármas, és te? szintén hármas.
Most cseréljünk helyet. Számolj, gondolkodj, és szólj, ha kész vagy! - hagyta abba Vera, és elkezdett számolni.

Pityu jelezte, hogy kész.

- Mit mondanál, ha te lennél a tanító néni, rólam? - kérdezte Vera.
- Verának ebben a félévben öt osztályzata volt. Szépen fejlõdött, de becsúszott egy kettes, majd újra ötös. Számolással 3,8-es átlag jönne ki, erre megadható lenne a négyes, de én még feleltetném, mert ez a kettes bizonytalanná tesz.
- Az a kettes egy dolgozat volt! Véletlen! - tiltakozott Vera.
- Lehet, viszont az ötösök meg a közös szereplésekbõl jöttek, nem biztos, hogy a te tudásod miatt, inkább, mert új és szórakoztató volt a szereplés.

Most te jössz. - fejezte be Pityu.
- A négy osztályzat folyamatos javulást mutat. Az átlag: 3.75 Félévkor hármas voltál, most elõlegezni lehetne a négyest. Lehet, hogy Éva néni szeretne még egyszer feleltetni, mert te is a szerepléskor kaptad az ötöst.


- A döntésünk, hogy felkészülünk a matekórákra mindketten. - mondta Vera, és Pityu egyetértõen bólintott.

- Akkor most szavazzon az osztály! - mondta Éva néni. - Egy, kettõ, hááárom!
Látjátok, mindenki ötöst adott. Mehettek parlagfüvet tépni.

- A számolás hibátlan volt, és ahogy értékeltétek az is. Én is így gondolkodom lezáráskor. Ugyanerre az eredményre jutottam volna. - mondta Éva néni. - Most dolgozatot írunk. Mindenki kiszámolja minden tantárgyból azt, hogy szerinte kell-e felelnie. Az  óra végén lerakjátok az asztalra a füzeteteket.
- Ne külön papírra írjuk? - kérdezte Pötyi.
- Ne! Szeretném látni, milyenek  a füzeteitek. Viszont, ezért nem lesz házi feladat. Kezdjétek, mert már nincs sok idõ a csengetésig. Azért egy papírra írjátok fel az eredményeket, hogy meg tudjátok csinálni a beosztást, hogy ki mikor szedi a parlagfüvet!


A tartalom-jegyzékhez