For the World!



56. fejezet
Az elõadások

Éva néni és Rozi bent ültek a teremben. Rozi kissé csodálkozott, hogy egyedül volt gyerek, de Éva néni nyugtatgatta, hogy ezen a többi résztvevõ is csodálkozik.
- A gyereknek nincs köze a pedagógiai módszerekhez. - mondta.
- Akkor miért tetszett elhozni engem? - kérdezte Rozi.
- Mert a mi mondanivalónk tõled, a te kezdeményezésed alapján született. - magyarázta a tanító néni. - A tanárok látják, hogy valami nem jól megy, és megpróbálják kitalálni, hogy mit kellene csinálni. Eszükbe sem jut, hogy megkérdezzék a gyerekeket.

- Akkor az összes elõadás felesleges? - kérdezte Rozi.
- Egyrészt, ezt õk még nem tudják, másrészt mi tanulhatunk belõlük. - súgta Éva néni. - Egyébként a világ a mi irányunkba megy, csak nehezen mondanak le a tanárok arról a hitükrõl, hogy õk jobban tudják, mint a gyerekek. De jót akarnak, és ez a lényeg.

- Akkor most azt figyelem, hogy mit tudunk használni. - szögezte le Rozi.
Érdekes ötleteket látott, hogy próbálják a tanárok beindítani a gyerekek gondolkodását. Volt egy rajztanár, aki a tengerparton rajzoltatta a gyerekeket, zene mellett. A kész mûveket nem mutatta meg. Mivel hatalmas vásznak voltak, Rozinak rögtön támadt egy ötlete. Meg is súgta Éva néninek:
- Ilyen nagy helyen sokkal többen elférnének, és azt lehetne nézni, hogy mennyire tudnak a gyerekek közös képet csinálni. Olyat, amit akár egy is csinálhatna. És ehhez még nem is kell a tengerpartra utazni.

Egy angol tanár néni a földre képeket szórt és a gyerekek válogathattak, hogy melyikrõl beszélnének.
- Ez nem rossz, - mondta Rozi - csak kérdés, hogy azokat a szavakat tudják-e már. Elõre kellene ismerni a képeket, hogy fel lehessen készülni. Lehetne belõle szereplés, ha nem külön külön mondanák el, hogy mi jut eszükbe róla. Tényleg, miért nem beszél senki az osztályzásról?

- A tanárok sem szeretik az osztályzást. Az a szükséges rossz. Érzik, hogy valahogy meg kell tudniuk, hogy a gyerek megtanulta, megértette-e a leckét, a magyarázatot. A következõ rész az elõzõre épül. Ha valamelyik kiesik, nehéz pótolni. A késõbbiek nem lesznek érthetõek. Ha viszont egy gyerek felel, azt értékelni, osztályozni kell. De mihez viszonyítsak? A saját tudásomhoz? A másik felelõhöz? A saját eddigi tudásához? Vannak tanárok, akik oda sem figyelnek a felelésekre, olyan jegyet adnak, amilyet annak a gyereknek szoktak adni. Ezt nevezik beskatulyázásnak. Olyan ez, mint a színészeknél. Van, aki csak vígjátékban játszik egész pályafutása alatt, pedig szívesen kipróbálná magát komoly szerepben is. A rendezõnek eszébe se jut ilyen. Ezért lesz sok színészbõl rendezõ.

- És akkor lemossa magáról a piros festéket?
- Bizony, még a krumpliorrát is leveszi. - nevetett Éva néni.
Az elsõ szünetig nagyon elfáradt Rozi. Éva néni azt javasolta neki, hogy maradjon kint a következõ órában Pötyivel, majd õ beszámol neki, ha valami használhatót hall.
Kimentek az elõtérbe.


A tartalom-jegyzékhez