Rozi és
Éva néni már bent ültek a
teremben.
Izgatottak voltak, hiszen a
harmadik elõadás az övék
volt. Az
elsõ elõadást egy
énektanár
tartotta, hogyan használja fel a playback divatot az
énektanításban.
Lejátssza videóról a
világhírû
énekessel a dalt, a felelõnek tátognia
kell. Azután leállítja a
videót, és
a gyereknek hanggal kell
folytatnia. A gyerekek szeretik ezt a módszert, mert a
dalokat
ismerik,
és szívesen utánozzák a
nagy
sztárokat. A fiatalabb tanárok
megtapsolták az elõadást.
A
következõ témára sem
Éva néni, sem Rozi nem emlékezett
utólag. Ez
megbocsátható, hiszen utána
õk következtek. Éva néni volt
az idegesebb.
Attól félt, hogy mi lesz, ha Rozi nem
találja fel magát. Vagy
megjátssza magát. Hírtelen
megbánta, hogy ilyen felelõsséget
vállalt.
Lehet, hogy kinevetik a kollégák? Hiszen itt csak
felnõttek ülnek. Nem
az izgatta, hogy baj volna azzal, ami kialakult az
osztályában, hanem,
az, hogy hogyan fogják ezt elmondani. Rozi
elkérte tõle az elõzetes
bemutatkozó szöveget, azt nézegette.
Hogy lehet ilyen nyugodt? Éva
néni, bár soha nem dohányzott,
szeretett volna rágyújtani. Most
értette
meg Balogh apuka
védõbeszédét a
dohányzás mellett.
És
akkor, egy udvarias taps után, a Pedagógiai
Intézet munkatársa, aki
minden elõadás elõtt mondott egy
pár szó bevezetõt, azt mondta:
"Élvezzük az elõadást!"
Mint egy holdkóros
állt fel és Roziba kapaszkodva felment a
színpadra.
-
Kedves kollégák! Én vagyok a
hibás. Csúnya dolgot mûveltem a
gyerekekkel, az lett a büntetésem, hogy
engedelmeskednem kellett nekik.
Életem, nem csak pedagógusi
pályám legszebb két
hónapját köszönhetem
ennek a hibámnak. Ez a kislány itt mellettem,
Tõsi Rozi indította el a
változásokat. Arra kértem, hogy
õ mondja el, mi is történt
nálunk.
Átadom neki a szót. Te
jössz, Rozikám!
-
Én nem tehetek semmirõl! - kezdte Rozi.
A
tanárok
nevettek, és nagy
taps tört ki. - Én csak
kíváncsi voltam.
Kérdeztem, ha nem értettem
valamit. Az elsõ kérdésem akkor volt,
amit a
tanító néni a saját
hibájának mondott. Kaptam is egy
intõt. Utána az
igazgató bácsi
kérdezgetett tõlem, és azt mondta,
hogy azt
csinálok a tanulás
érdekében, amit jónak
látok. Hetekig
törtem a fejem, közben mindig
történt valami. A gyerekekkel
beszélgettünk a
felelésrõl, az
osztályzásról, a
súgásról, az
új témák
magyarázásáról.
Kértem, és
kaptam tõlük segítséget,
ötleteket. Amikor
Éva néni kihívott felelni
fogalmazás órán,
felajánlotta, hogy
úgy feleljek, ahogy én gondolom.
Öt perc volt rá, hogy
felkészüljek. Két
barátnõmmel eljátszottunk egy
vásárlást. Ez olyan jól
sikerült, hogy
azóta csak közösen szerepelünk.
A többiek, meg osztályoznak. Ha nem mindenki akarja
ugyanazt a jegyet,
megvitatjuk. Hátha neki van igaza. Éva
néni is
szavaz, és ha kell,
elmondja, hogy miért döntött
másképp.
Néha meg is tud gyõzni. Úgy
gondoltam, hogy, mivel a kérdezés az
erõsségem,
megkérdezném, hogy
mirõl beszéljek bõvebben. Itt van
nálam az a
papír, amit mindenki
megkapott. Én felolvasnám a
változásokat,
és, amire rá tetszenek
kérdezni, arról beszélnék.
Hátha az
én összevissza beszédem unalmas.
-
Mirõl beszéljek: A Hármasok
Klubjáról?
Jó. Ezt Andi találta ki,
õ is
szervezte meg. Az úgy kezdõdött, hogy a
szünetben,
dolgozatírás elõtt Andi panaszkodott, hogy nem
ért valamit. Én
véletlenül azt értettem,
elmagyaráztam neki. Julcsi meg egy másik
részletet
nem értett, már
majdnem neki is elmondtam, de Andi
közbevágott, hogy azt õ
érti, és
inkább õ mondja el. A dolgozatuk
ötös lett. És
rájöttünk, hogy az a
jó, ha valaki, aki segítséget kap,
rögtön utána ad is
segítséget,
abban, amit õ tud jobban. Tehát
valakitõl kapok, és
valakinek adok
segítséget. Ez három gyerek. A
tanulópároknál van egy jó
tanuló
és egy
rosszabb. Itt mindenki egyenlõ. Ad, és kap. Nem
szégyelli, hogy kérnie
kell, mert ad is. A másik, hogy itt többnyire a
gyengébb tanulók
vannak, akik ki szeretnék javítani a
hármasukat. Andi köröz egy
körlevelet, ahová mindenki felírhatja,
hogy mibõl
kér segítséget, és
odaírhatja a kérések mellé
a nevét,
hogy mibõl tud adni. Azután
délután
valamelyikük lakásán
megbeszélik a
kérdést. Ennyi az egész.
-
A súgás? Súgás mindig is
volt. Büntetni szokták. Nálunk a
kitûnõk
felkészítik azokat, akik szerepelni fognak.
Elõre. Mindenkit más. Nem
tudjuk elõre, hogy a másik mit fog mondani.
Ezért meg kell értenünk az
egész leckét. Ez sokkal hasznosabb, mintha
bemagolnánk. Oszi azt
mondja, neki is hasznos, ha beleverheti a fejünkbe. Sokkal
többet tanul
belõle így. Rendet csinál a
fejében, ami olyan belülrõl, mint egy
krumpliszsák.
-
Miért jó
a közös osztályzás? Mert ahhoz
is készülni kell. A két hónap
alatt
egyre csökken a dolgozatok száma. Nincs
értelme mindenkinél megnézni,
hogy készült-e. Tetszik tudni, milyen ciki, ha be
kell vallani, hogy
azért adtam más osztályzatot, mint a
többi, mert nem készültem?
-
Ha nincs több kérdés, itt a
reklám helye.
Csináltunk egy videófelvételt
egy környezetóráról. Itt kint
az
elõtérben meg lehet venni. Csak 1000
forint, a bolondnak is megéri. Abban látszik a
közös szereplés, az
osztályzás és az új anyag
megbeszélése. Élvezzék az
órát, ahogy mi
élvezzük! Lejárt az idõnk.
Köszönjük,
hogy meghallgattak, és várunk
mindenkit a bemutatónkra a 3. terembe, a szünet
után.